9 september 2005

David Ogilvy Confessions of an Advertising Man #2617

Titel Confessions of an Advertising Man
Författare David Ogilvy
Böcker kvar 2617

Det roligaste med den här boken är att Ogilvys regel om att aldrig sätta text negativt bryts över hela omslaget. Jag tror aldrig han hade godkänt formgivningen för den här nya upplagan.

Den har dessutom såna där vikkanter, som skyddsomslaget till inbundna böcker har och som är perfekta att använda till hålla koll på var man håller till. Men de är alldeles för korta i den här upplagan. Defekt. Sidorna böjer sig om man använder dem.

Boken är intressant och det finns mycket att lära av Ogilvy. Han beskriver branschen mer som ett hantverk än den magiska gryta av kreativitet den ofta romantiseras som. Men jag tror inte det är riktigt så enkelt längre heller. Visst är det också en rest av den romantiska bild jag har av reklambranschen och som antagligen aldrig skulle infinna sig om jag hittade dit, men ändå. Ogilvy säger att man måste sälja varan med fakta, men hur skulle han då se på image-kampanjer? Ta till exempel Apple:s mest framgångsrika reklamfilmer, 1984 och Think Different. De innehåller nästan ingen information om hårdvaran, som är det Apple tjänar pengar på. Men kampanjerna gör reklam för märket som i sin tur säljer produkterna. Att sen TBWA/Chiat/Day även gjort många kampanjer om produkter som berättat om deras förtjänster med faktainnehåll så är det imagekampanjerna som fastnat mest, åtminstone för mig (men då vet jag ju också att jag är en sucker för allt Apple).

Det jag är mest förvånad över med David Ogilvy är att det finns så lite om denna legendariska copywriter på nätet. Jag förväntade mig att hitta många sajter som var dedikerade till hans arbete, med transcripts av hans copy och allt. Men jag har bara hittat ett fåtal sidor.

Technoratietiketter: ,

Publicerat: fredagen 9 september, 2005 klockan 09:51.

Kategori: 2652 böcker kvar.