15 december 2005

Steve Krug Don't Make Me Think #2607

Titel Don't Make Me Think
Undertitel A Common Sense Approach to Web Usability (Second Edition)
Författare Steve Krug
Böcker kvar 2607

Jag har haft den här boken på inköpslistan hur länge som helst. Ända sedan bokstafetten faktiskt. Men jag kan inte hitta vem det var som satte dit den. Jag trodde det var Henrik Torstensson, men han förnekar. Jag trodde det var Roger Johansson, men det var det inte.

En bok om webbutveckling som man sitter och håller med när man läser. På ett ganska bra sätt. Och några nya tankar. Genom att läsa innehållsförteckningen blir det ganska klart vad den går ut på:

  1. Don’t make me think! – Krug’s first law of usability
  2. How we really use the web – Scanning, satisficing, and muddling through (exempelkapitel)
  3. Billboard Design 101
  4. Animal, vegetable, or mineral? – Why users like mindless choices
  5. Omit needless words – The art of not writing for the web
  6. Street signs and Breadcrumbs – Designing navigation
  7. The first step in recovery is admitting that Home page is beyond your control – Designing the Home page
  8. ”The Farmer and the Cowman Should Be Friends” – Why most Web design team arguments about usability are a waste of time, and how to avoid them
  9. Usability testin on 10 cents a day – Why user testing – done simply enough – is the cure for all your site’s ills.
  10. Usability as common courtesy – Why you Web site should be a mensch
  11. Accessibility, Cascading Style Sheets, and you – Just when you think you’re done, a cat floats by with buttered toast strapped to its back
  12. Help! My boss wants me to _____. When bad design decisions happen to good people

Den är bra både som tankeväckare och idéstärkare. Jag gillade tanken på hans expertutvärderingar av användbarhet som han vägrar leverera i rapportform, utan istället i form av ett konferenssamtal där han tillsammans med arbetsgruppen kommer fram till lösningar för problemen. (Samtidigt som jag själv varit med om att känna att vi fick en usel leverans när en konsult levererade i form av ett konferenssamtal – men då pratade vi heller inte lösningar utan bara undersökningsresultat. Och då hade vi dessutom beställt en rapport.)

Det som är nytt från första upplagan är ett större fokus på css-design och en omskrivning av kapitlen om användbarhetstester (från 3 till 1). De tre kapitlen från den första versionen finns tillgängliga på Krug:s webbplats.

Publicerat: torsdagen 15 december, 2005 klockan 20:29.

Kategori: 2652 böcker kvar.