5 april 2006

Urban Lindstedt & Christer Pettersson Sökmotormarknadsföring #2600

Titel Sökmotormarknadsföring
Undertitel Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna
Författare Urban Lindstedt & Christer Pettersson
Böcker kvar 2600

Ärligt talat känns Sökmotormarknadsföring lite tunn. 140 sidor och dessutom flera omtag i kapitlen för nästan 400 spänn (nästan hälften på Adlibris). Det som är bra med den är att det är en bok om sökmotoroptimering/-marknadsföring på svenska. Jag kan mycket väl tänka mig att skicka den vidare till en kund som är nyfiken, som introduktion. Men den räcker inte till så mycket mer, vilket kanske är meningen. Oavsett vilket känns det som alldeles för lite.

För läsare som följer bloggar om internetutveckling med åtminstone ett halvt öga är det välbekanta teman som gås igenom om sökmotoroptimering. Det finns snabbare sätt att ta till sig samma tankar, som Roger Johansson:s inlägg från för några månader sen.

Det som gav mig mest var genomgången av hur sökordsmarknadsföringen hos Google, Yahoo! och Eniro fungerar. Det är en sån där grej som jag tänkt att ta reda på så många gånger, men aldrig orkat. Det kapitlet kommer jag gå tillbaka till, även om inte det heller var mer än grundläggande.

(Borde inte boken dyka upp när jag söker på sökmotormarknadsföring på Google förresten? Jo, det borde den. Åtminstone som sponsrad länk.)

(Dessutom. Har man tid är det bättre att följa Uppkopplat och Internetbrus istället.)

Publicerat: onsdagen 5 april, 2006 klockan 20:57.

Kategori: 2652 böcker kvar.

  • Boken hade en bra position på Google på sökordet Sökmotormarknadsföring, men har halkat ner om man inte räknar Uppkopplats omnämnande. Därför brydde jag mig inte om att köpa ordet sökmotormarknadsföring, men jag har gjort det nu.

    I skrivande stund rankar den 2, 3 och 5 i MSN. Och vad viktigare är boken rankar 3 och 8 i Google på sökningen: internetmarknadsföring bok.

    Det har visat sig att väldigt få söker på ordet Internetmarknadsföring.

    Boken vänder sig inte till kodknackare som du utan mer till marknadsförare och småföretagare. Priset är vad liknande marknadsföringsböcker på svenska brukar kosta.

  • Boken hade en bra position på Google på sökordet Sökmotormarknadsföring, men har halkat ner om man inte räknar Uppkopplats omnämnande. Därför brydde jag mig inte om att köpa ordet sökmotormarknadsföring, men jag har gjort det nu.

    I skrivande stund rankar den 2, 3 och 5 i MSN. Och vad viktigare är boken rankar 3 och 8 i Google på sökningen: internetmarknadsföring bok.

    Det har visat sig att väldigt få söker på ordet Internetmarknadsföring.

    Boken vänder sig inte till kodknackare som du utan mer till marknadsförare och småföretagare. Priset är vad liknande marknadsföringsböcker på svenska brukar kosta.